Nilsbyn koulun järjestyssäännöt
1. Nilsbyn koulu
Nämä järjestyssäännöt koskevat Nilsbyn koulua, jossa järjestetään perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 opetusta. Opetuksen järjestäjä on Paraisten kaupunki. Järjestyssäännöt on laadittu Opetushallituksen määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
2. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Koulussa jokaisella on oikeus tasa-arvoiseen kohteluun, henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä yksityiselämän suojaan (Perusopetuslaki 29 §). Näiden oikeuksien turvaamiseksi koululle on laadittu järjestyssäännöt, joita jokaisen tulee noudattaa.
Järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana koulun alueella ja koulunkäyntiin liittyvissä tilaisuuksissa sekä retkillä ja matkoilla sekä aamu - ja iltapäivätoiminnan aikana. Niissä asioissa, joista ei järjestyssäännöissä erikseen määrätä, noudatetaan Suomen lakia, peruskoulua koskevia säädöksiä ja määräyksiä sekä koulun henkilökunnan erikseen antamia ohjeita.
3. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Oikeudet
Jokaisella oppilaalla on oikeus osallistua turvallisesti opetukseen sekä oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus osallistua koulun toimintaan, kehittämiseen, ilmaista mielipiteensä, oikeus opiskeluhuoltoon, oppimisen tukeen sekä maksuttomaan opiskeluun ja ateriaan, opetukseen osallistumisen edellyttämiin tulkitsemis- ja avustajapalveluihin ja apuvälineisiin, maksuttomaan tapaturman hoitoon sekä edellytysten täyttyessä oikeus koulukuljetukseen ja majoitukseen (Perustuslaki 4, 6, 7, 10 ja 16 §, Perusopetuslaki 31 - 34 § ja 47 §, Oppivelvollisuuslaki 16 §).
Velvollisuudet
Oppilaan tulee osallistua opetukseen, johon hänet on otettu, ellei oppilas ole saanut lupaa poissaoloon (Perusopetuslaki 26 §).
Jokaisella oppilaalla on velvollisuus osallistua lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja tehdä opettajan antamat tehtävät huolellisesti kouluajalla ja kotitehtävät vapaa-ajalla.
Koulussa toimitaan oma ja toisten turvallisuus huomioiden opettajan ja muiden koulun aikuisten ohjeita noudattaen.
Jokainen koulun henkilökunnan jäsen ja oppilas käyttäytyy ystävällisesti, reilusti ja toisia kunnioittavasti kaikkia koulun oppilaita ja koulun henkilökuntaa kohtaan.
Jokainen oppilas ottaa toiset huomioon, käyttää asiallista kieltä ja noudattaa hyviä tapoja sekä antaa muille opiskelu- ja työskentelyrauhan.
Toisia ei saa lyödä, potkia, haukkua tai sanoa ilkeitä asioita toisille. Kaikilla on velvollisuus kunnioittaa toisten fyysistä koskemattomuutta.
Meidän koulussamme kukaan ei kiusaa tai syrji toisia. Jos sinua kiusataan tai huomaat kiusaamista, kerro siitä aikuiselle koulussa, aikuinen voi olla esimerkiksi opettaja, koulunkäynninohjaaja, kouluvalmentaja, kuraattori tai rehtori.
4. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
Hyvä käytös
Koulussa noudatetaan hyviä käytöstapoja, otetaan muut huomioon ja noudatetaan annettuja ohjeita.
Oppilaan tulee pukeutua niin, että hän voi turvallisesti osallistua opetukseen. Opettaja antaa tarkemman ohjeistuksen, miten erilaisiin oppimistilanteisiin sekä välitunneille tulee pukeutua niin, että turvallisuus ja hygieniasyyt sekä sääolosuhteet tulevat huomioiduksi.
Oppitunneille tulee saapua ajoissa.
Kouluun ei suositella tuotavaksi leluja tai muita tavaroita, joita ei tarvita koulupäivän aikana.
Jos kouluun tuo leluja tai urheiluvälineitä, tulee niitä säilyttää repussa tai naulakossa ja niitä voi käyttää opettajan luvalla koulupäivän aikana.
Oleskelu ja liikkuminen koulussa ja koulun ulkopuolella
Koulun sisätiloissa liikutaan kävellen ja muuta koulun väkeä häiritsemättä. Hyviin tapoihin kuuluu ottaa päähineet pois koulun sisätiloissa ollessa.
Oppi - ja välitunneille mennään viivyttelemättä ja ripeästi. Oppilaan tulee viettää välitunnit välituntialueella ja noudattaa välituntivalvojan antamia ohjeita.
Oppilas ei saa poistua koulualueelta koulupäivän aikana ilman opettajan tai muun koulun aikuisen lupaa.
Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
Jokaisen oppilaan tulee pitää hyvää huolta koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista.
Jokainen oppilas huolehtii omalta osaltaan ympäristöstä sekä koulun ja koulun pihan siisteydestä. Koulun omaisuuden likaaminen tai epäjärjestykseen saattaminen ja koulun alueen roskaaminen kiellettyä. Mikäli oppilaat likaavat tai roskaavat, heidän tulee siivota jälkensä. Oppilas on velvollinen puhdistamaan likaamansa tai järjestämään epäjärjestykseen saattamansa koulun omaisuuden (Perusopetuslaki 35 §).
Oppilaiden tulee riisua ulkojalkineet ulkoa sisälle tullessaan. Ulkovaatteet säilytetään oppilaan omassa naulakossa ja ulkojalkineet niille varatuissa kenkätelineissä.
Turvallisuus
Hyvinvointia tai turvallisuutta uhkaavasta asiasta tulee kertoa koulun henkilökunnalle.
Turvallisuussyistä pyörät, potkulaudat, mopot ja muut kulkuvälineet tulee säilyttää niille varatussa paikassa pyöräkatoksessa. Oppilaan tulee siirtyä aamulla koululle saavuttuaan viipymättä koulun välituntialueelle. Koulun alueella ei saa heittää lumipalloja, kiviä, käpyjä tai muita vastaavia asioita.
Koulukyytien aikana oppilaan tulee huomioida muut kyydissä olijat sekä noudattaa kuljettajan ohjeita.
Nilsbyn koulun alueella on kameravalvonta turvallisuuden luomiseksi oppilaille ja koulun ja oppilaiden omaisuuden suojelemiseksi.
Puhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö ja säilyttäminen
Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon taikka perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä. Kielto koskee myös muuta koulupäivään kuuluvaa aikaa (Perusopetuslaki 29 § ja 31 §).
Oppilas saa käyttää omaa matkapuhelintaan, älykelloaan, kuulokkeitaan tai vastaavaa mobiili- laitettaan
• jos opettaja tai rehtori on antanut käyttöön luvan
• terveydellisistä syistä, kuten diabeteksen hoidossa
• oppilas pyytää luvan opettajalta voidakseen soittaa kotiin esim. sairastuttuaan kesken koulupäivän
• oppilaan huoltaja on pyytänyt opettajalta luvan puhelimen käyttöön koulupäivän aikana välituntien aikana
• koulupäivän aikana järjestettävän opintomatkan tai -retken aikana opettajan ohjeiden mukaan
• soittaakseen yleiseen hätänumeroon 112.
Oppilaan matkapuhelimen tai muun vastaavan mobiililaitteen tulee olla koulupäivän ajan muita häiritsemättömässä tilassa.
Koulupäivän aikana oppilas säilyttää matkapuhelintaan, älykelloaan, kuulokkeitaan tai muita vastaavia laitteitaan koululaukussaan. Oppilaan kannettavaa tietokonetta (Chromebook) käytetään opettajan antamien ohjeiden mukaan oppimistarkoitukseen koulupäivän aikana. Sitä ei viedä kotiin. Chromebook säilytetään opettajan sille osoittamassa paikassa. Puhelinta, muuta mobiililaitetta tai oppilaan kannettavaa tietokonetta ei saa käyttää toisen henkilön kuvaamiseen tai videoimiseen ilman opettajan ja kuvattavan henkilön lupaa.
Päihteet ja vaaralliset esineet
Lailla kiellettyjen, vaarallisten tai omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettujen esineiden tai aineiden tuominen kouluun on kiellettyä (Perusopetuslaki 29 §). Tällaisia ovat alkoholi, tupakka, nuuska, sähkösavukkeet, huumausaineet, terä- ja ampuma-aseet, tulentekovälineet, laserosoittimet. Ampuma-aseet tai niitä muistuttavat esineet ovat kiellettyjä.
Energiajuomat, virvoitusjuomat, makeiset ja muut herkut
Eväitä ja muita mahdollisia herkkuja, purkkaa yms. ja juomia tuodaan kouluun vain opettajan antamien ohjeiden mukaan. Niitä saa syödä ja juoda opettajan luvalla opettajan kertomana aikana ja opettajan osoittamassa paikassa. Energiajuomien tuominen kouluun on kiellettyä.
Kasvatukselliset toimet, kurinpitokeinot, turvaamistoimet ja muut seuraamukset
Erityinen suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpitokeinojen käyttämisestä sisältyy yhtenä osana paikalliseen opetussuunnitelmaan. Kurinpitokeinoiksi luetaan jälki-istunto, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen (Perusopetuslaki 36 §).
Opettajilla ja rehtorilla on oikeus työpäivän tarkastaa oppilaan mukana olevat tavarat, jolla voidaan vaarantaa oppilaan oma tai toisten turvallisuus (Perusopetuslaki 36 e §).
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa opetusta tai oppimista häiritsevät sekä oppilaiden tai opettajan turvallisuutta vaarantavat esineet tarvittaessa haltuunsa (Perusopetuslaki 36 d §).
Suositusten noudattamatta jättämisestä voidaan keskustella oppilaan kanssa ja olla yhteydessä huoltajaan.
Jos oppilas käyttäytyy epäasiallisesti, hänet voidaan määrätä kasvatuskeskusteluun. Mikäli epäasiallinen käyttäytyminen jatkuu keskustelun jälkeen tai se on vakavampaa, voidaan oppilas määrätä jälki-istuntoon. Mikäli tämänkään jälkeen käytös ei muutu tai se on vakavaa, voidaan oppilaalle antaa kirjallinen varoitus. Oppilas voidaan myös erottaa määräaikaisesti, mikäli oppilaan käytös on erittäin vakavaa.
Jos oppilas häiritsee opetusta tai koulun muuta tilaisuutta, hänet voidaan määrätä poistumaan tilasta. Jos häirintä on kohtuutonta tai oppilas uhkaa toisten turvallisuutta, voidaan hänen opetuksensa evätä jäljellä olevan sekä seuraavan työpäivän ajaksi. Kielletty esine tai aine tai sellainen esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista, voidaan ottaa haltuun tai tarkastaa oppilaan tavarat, oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystilat ja päällisin puolin hänen vaatteensa, sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta, jos tällaisen esineen tai aineen hallussa pito on ilmeistä ja oppilas pyynnöstä huolimatta kieltäytyy niitä luovuttamasta tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole.
Kotitehtävien laiminlyönnistä voi seurata tehtävien teettäminen koulupäivän jälkeen.
5. Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen
Nämä järjestyssäännöt on laadittu yhdessä koko koulun henkilöstön, oppilaiden ja huoltajien kanssa. Koko koulun henkilöstö ja oppilaat sitoutuvat noudattamaan näitä järjestyssääntöjä ja edistämään yhdessä turvallista ja viihtyisää koulupäivää. Huoltajat tukevat koulun oppilaiden koulun järjestyssääntöjen noudattamista ja turvallista ja viihtyisää koulupäivää.
Oppilaille tiedotetaan järjestyssäännöistä kouluvuoden alkaessa. Huoltajille tiedotetaan järjestyssäännöistä koulun vanhempainilloissa ja Wilman kautta.
Järjestyssääntöjä päivitetään tarvittaessa. Kun järjestyssääntöihin tehdään muutoksia, oppilaat, huoltajat ja koulun henkilökunta otetaan siihen osallisiksi.
Koulukohtaiset järjestyssäännöt hyväksyy sivistyslautakunnan suomenkielinen jaosto. Nämä järjestyssäännöt ovat voimassa 6. 8.2025 alkaen. Järjestyssäännöt ovat nähtävissä koulun kotisivuilla sekä ilmoitustaululla.
Nilsbyn koulun suunnitelma kurinpitokeinojen ja kasvatuskeskustelun käytöstä
1. Johdanto ja suunnitelman tarkoitus
Koulun tulee lain mukaan laatia kurinpitosuunnitelma. Suunnitelman tarkoituksena on tehdä läpinäkyväksi koulun kasvatukselliset ja kurinpidolliset toimenpiteet sekä oppilaille, huoltajille että koulun henkilökunnalle. Kurinpitotoimien tehtävä on ohjata oppilaiden käyttäytymistä. Ne perustuvat perusopetuslaissa määriteltyihin oppilaan velvollisuuksiin. Kurinpitosuunnitelman lähtökohtana ovat perusopetuslain määräämät oppilaan velvollisuudet eli oppilaan tulee käydä koulua säännöllisesti, tehdä tunnollisesti koulutehtävät ja käyttäytyä asiallisesti.
Opetuksen järjestäjä vastaa kasvatuskeskusteluja ja kurinpidollisia keinoja koskevan suunnitelman laatimisesta. Suunnitelma voi olla osa paikallista opetussuunnitelmaa tai erillinen suunnitelma, jolloin siitä tulee mainita opetussuunnitelmassa.
Nilsbyn koulun rehtori ja opettajat valmistelevat koulun kurinpitosuunnitelman. Valmistelun pohjalta esityksen jatkotyöstämiseen osallistuvat oppilaat, huoltajat ja koulujen henkilökunta. Valmis kurinpitosuunnitelmaesitys hyväksytään sivistyslautakunnan suomenkielisessä jaostossa.
Kurinpitosuunnitelma on voimassa kouluaikoina koulussa ja koulun ulkopuolella annetussa opetuksessa sekä koulun järjestämissä tilaisuuksissa ja tapahtumissa.
2. Kurinpidolliset toimet perusopetuslain mukaan
2.1. Kasvatuskeskustelu
Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun.
Kasvatuskeskustelussa yksilöidään toimenpiteeseen johtanut teko tai laiminlyönti yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot koulussa käyttäytymisen ja oppilaan hyvinvoinnin parantamiseksi.
Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää yhdellä kertaa tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Kasvatuskeskustelun määrää koulun opettaja tai rehtori. Kasvatuskeskustelu tulee kirjata ja siitä tulee ilmoittaa oppilaan huoltajille. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se katsotaan tarpeelliseksi.
Kasvatuskeskustelu dokumentoidaan Wilmaan tuki -välilehdelle kohtaan Toimenpiteet. Opettaja informoi keskustelusta huoltajalle ensisijaisesti puhelinsoitolla ja / tai Wilma -viestillä.
Nilsbyn koulussa on mahdollista antaa Wilma -merkintä oppilaalle esimerkiksi kotitehtävien laiminlyönnistä, epäasiallisesta käyttäytymisestä ja oppikirjan unohtamisesta. Epäasiallisesta käyttäytymisestä annettu tuntimerkintä tulee aina selventää kirjoittamalla selvennys Huomioita -laatikkoon. Luokanopettajan tehtävänä on seurata luokkansa oppilaiden koulunkäynnin etenemistä ja ilmoittaa siitä huoltajalle. Wilma on koulun ja oppilaan sekä koulun ja huoltajan välinen informaatiokanava ja opettajien työkalu. Huoltajan on saatava tieto huollettavansa epäasiallisesta käyttäytymisestä tai toiminnasta koulussa.
Nilsbyn koulussa ensimmäisen kasvatuskeskustelun oppilaan kanssa käy rikkeen havainnut opettaja ja / tai luokanopettaja.
Kasvatuskeskustelu käydään seuraavista asioista:
· nikotiinivalmisteiden hallussapito tai käyttö
· toistuvat Wilma -merkinnät
· oppituntien häiritseminen toistuvasti
· toistuva epäasiallinen käyttäytyminen, esimerkiksi syrjintä, rasismi, kiusaaminen, toisen fyysisen koskemattomuuden häirintä ja ilkivalta.
Uhka- ja väkivaltatilanteesta, vakavasta ilkivallasta, vahingonteosta ja vandalismista koulu ilmoittaa aina lastensuojeluun. Lastensuojeluilmoitus tehdään aina myös silloin, kun on kyse läheltä piti -tilanteesta, luvattomasta poissaolosta tai runsaista selvittämättömistä poissaoloista sekä aseita tai teräaseita muistuttavien esineiden hallussapidosta. Toistuvasta tappelusta ja väkivaltaisesta toiminnasta sekä aseita tai teräaseita muistuttavien esineiden hallussapidosta koulu ilmoittaa poliisille. Alle 15-vuotiaan oppilaan toistuvasta nikotiinituotteiden käytöstä koulu ilmoittaa poliisille. Lastensuojeluilmoitus tehdään aina, jos on huoli oppilaan hyvinvoinnista, huolenpidosta tai koulunkäynnistä.
2.2. Oppilaan velvollisuus siivota jälkensä
Oppilaalla on velvollisuus siivota, puhdistaa tai uudelleen järjestää koulun omaisuus, jonka tämä on tahallaan tai huolimattomuuttaan liannut tai saattanut epäjärjestykseen.
Oppilaalla on velvollisuus siivota tai korvata tahallisesti tai huolimattomuuttaan aiheuttamansa vahinko. Koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään koulun omaisuuden, jonka tämä on tahallaan tai huolimattomuuttaan liannut tai saattanut epäjärjestykseen. Oppilas ei voi jäädä pois opetuksesta tehtävän ajaksi. Siivoamisesta ilmoittaa huoltajalle Wilma-viestillä ja / tai soittamalla tehtävän määrännyt henkilö. Työtä valvotaan ja se saa kestää enintään kaksi tuntia. Jos oppilas on sovittanut jotain työllään, on työn osuus huomioitava mahdollista korvausta vähentävänä tekijänä.
2.3. Luokkahuoneesta tai tilaisuudesta poistaminen
Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan, taikka koulun järjestämästä tilaisuudesta.
Opettaja päättää häiritsevän oppilaan poistamisesta luokkahuoneesta. Koulun tilaisuudesta poistamisesta päättää opettaja tai koulun rehtori. Päätöksen tehnyt henkilö dokumentoi poistamisen Wilman muistioon. Oppilaalle tulee järjestää valvonta ja tarvittaessa hänet tulee ohjata opiskeluhuollon palvelujen piiriin. Oppilaan valvojana toimii rehtori, luokan - tai erityisopettaja, koulunkäynninohjaaja tai kouluvalmentaja.
2.4. Opetukseen osallistumisen epääminen
Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi.
Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan edellä mainitulla perusteella evätä myös seuraavaksi työpäiväksi, mikäli opetuksen järjestäjä tarvitsee aikaa suunnitella oppilaan paluuta takaisin opetukseen ja tarjota oppilaalle opiskeluhuollon palveluita sekä tukea turvallista paluuta opetukseen. Epäämisen aikana oppilaalle on järjestettävä opiskeluhuoltona mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa. Lisäksi oppilaalle on järjestettävä muu hänen tarvitsemansa tuki epäämisen aikana ja oppilaan palatessa opetukseen. Oppilaalle tehdään suunnitelma opetukseen palaamisen tukemiseksi.
Opettaja esittelee rehtorille oppilaan opetukseen epäämistä esim. soittamalla hänelle tai käymällä hänen luonaan. Asiasta keskustellaan oppilaan kanssa ja ollaan yhteydessä oppilaan huoltajaan sekä tarvittaessa opiskeluhuollon edustajaan. Oppilaan huoltajan kanssa sovitaan, miten asiassa edetään esim. valvonnan ja kotiin menemisen suhteen. Opettaja tekee kirjallisen esityksen Wilman muistioon, jonne rehtori kirjaa päätöksensä. Opettaja ottaa ennen päätöstä yhteyttä oppilaan huoltajaan. Tarvittaessa oppilas ohjataan opiskeluhuollon palvelujen piiriin. Koulu informoi tarvittaessa tapahtuneesta lastensuojelua.
Tilanteessa, jossa oppilas kieltäytyy poistumasta koulun alueelta, on rehtorilla ja opettajalla oikeus käyttää välttämättömiä voimakeinoja oppilaan poistamiseksi koulun alueelta.
2.5. Kotitehtävien laiminlyönti
Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan opettajan määräämänä velvoittaa työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan tehtäviään. Opettaja ilmoittaa huoltajalle asiasta soittamalla. Valvojana toimii määräyksen antanut opettaja. Opettaja dokumentoi suorituksen Wilmaan. Tarvittaessa järjestetään koulukuljetus. Kotitehtävien teettäminen koulupäivän jälkeen ei ole jälki-istunto eikä laiminlyönti johda kasvatuskeskusteluun.
2.6. Jälki-istunto
Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti, voidaan määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi.
Rehtori tai opettaja määrää oppilaan jälki-istuntoon, mikäli kasvatuskeskustelun jälkeen oppilas on jatkanut opetuksen häiritsemistä tai koulun järjestyksen rikkomista tai vilpillistä menettelyä. Ennen jälki-istuntoon määräämistä oppilaalle on selvitettävä jälki-istuntoon johtaneet syyt sekä hankittava tarvittava näyttö tapahtuneesta. Oppilasta tulee kuulla tapahtuneesta ja kirjata hänen näkemyksensä asiasta Wilman muistioon kurinpidollisena toimena. Oppilaan huoltajalle on ilmoitettava jälki-istuntoon määräämisen syystä sekä jälki-istunnon suorittamisajasta ja -paikasta.
Jälki-istunnon valvojana toimii opettaja ja jälki-istunto on järjestettävä kahden viikon sisällä tapahtuneesta. Oppilaalle on järjestettävä koulukuljetus ja tarvittaessa ohjattava opiskeluhuollon palvelujen piiriin.
Jälki-istunnossa voidaan teettää kirjallisia tai suullisia tehtäviä, harjoituksia ja tehtäviä, joiden tulee olla kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia, oikeassa suhteessa oppilaan tekoon tai laiminlyöntiin sekä ikä ja kehitystaso huomioon ottaen oppilaalle sopivia. Oppilas voidaan myös velvoittaa istumaan hiljaa jälki-istunnon ajan.
Jälki-istuntoa ei voida järjestää siten, että oppilas joutuisi sen seurauksena jäämään pois opetussuunnitelman tai muun koulun toimintaa koskevan suunnitelman mukaista opetuksesta.
2.7. Kirjallinen varoitus
Oppilaalle voidaan antaa kirjallinen varoitus, jos rikkomus on vakava tai jos oppilas jatkaa epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon jälkeen. Teko on tarkoin yksilöitävä. Kirjallisen varoituksen antaa rehtori oppilasta kuultuaan ja kuuleminen dokumentoidaan Wilman muistioon. Oppilaan huoltajaa tiedotetaan kirjallisesta varoituksesta. Kirjallinen varoitus on kurinpitorangaistus. Jos kyse on poliisiasiasta, ei anneta kirjallista varoitusta.
Rehtori tekee kirjallisesta varoituksesta hallintopäätöksen Dynasty-ohjelmassa.
Oppilaan rikkomukset vaikuttavat aina käyttäytymisen arvosanaan.
2.8. Määräaikainen erottaminen
Oppilas voidaan erottaa koulusta enintään kolmeksi kuukaudeksi. Kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen ovat kurinpitotoimia.
Ennen oppilaan määräämistä jälki-istuntoon, kirjallisen varoituksen antamista oppilaalle ja oppilaan määräaikaista erottamista on yksilöitävä toimenpiteeseen johtava teko tai laiminlyönti, kuultava oppilasta ja hankittava muu tarpeellinen selvitys. Opetuksen järjestäjän tulee kurinpitotoimea harkitessaan ottaa huomioon teon laatu sekä oppilaan ikä ja kehitystaso. Ennen kurinpitotoimesta päättämistä on oppilaan huoltajalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Muista toimenpiteistä on ilmoitettava oppilaan huoltajalle ja opetuksen epäämisestä tarvittaessa lisäksi koulun sijaintikunnan sosiaalihuollon toimeenpanoon kuuluvia tehtäviä hoitavalle viranomaiselle, joka Paraisilla on sosiaalitoimen perheyksikön lastensuojelun Soihtutiimi. Opetuspäällikkö tekee päätöksen määräaikaisesta erottamisesta Dynasty-ohjelmassa.
Opetuksen järjestäjän tulee järjestää opetus, joka estää määräajaksi erotetun oppilaan jäämisen jälkeen vuosiluokkansa ja opetusryhmänsä edistymisestä. Erotetulle oppilaalle laaditaan opetussuunnitelmaan perustuva henkilökohtainen suunnitelma, jonka mukaan opetus toteutetaan ja oppimista seurataan. Oppilaalle ja oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle on varattava tilaisuus osallistua tässä momentissa tarkoitetun opetussuunnitelmaan perustuvan henkilökohtaisen suunnitelman laatimiseen.
Kun oppilas on käyttäytynyt niin väkivaltaisesti tai uhkaavasti, että toisen oppilaan tai koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus on kärsinyt tai vakavasti vaarantunut, ja on olemassa ilmeinen vaara, että väkivaltainen tai uhkaava käyttäytyminen toistuu, määräaikainen erottaminen voidaan panna täytäntöön sen estämättä, ettei päätös ole lainvoimainen. Huoltajan kuulemisesta rehtori ilmoittaa puhelinsoitolla tai Wilma-viestillä. Rehtori kirjaa Wilman muistioon selvityksen tapahtuneesta.
Määräaikaista erottamista koskevan päätöksen täytäntöönpanosta lainvoimaa vailla olevana ja täytäntöönpanon alkamisen ajankohdasta on päätettävä samalla kun määräaikaisesta erottamisesta päätetään.
Määräaikaisesta erottamisesta päättää opetuksen järjestäjän asianomainen monijäseninen toimielin eli sivistyslautakunnan suomenkielinen jaosto. Rehtori valmistelee määräaikaisen erottamisen opetuspäällikölle, joka esittelee asian sivistyslautakunnan suomenkieliselle jaostolle.
3. Vahingonkorvausvelvollisuus lain mukaan
Oppilaan velvollisuudesta korvata aiheuttamansa vahinko säädetään vahingonkorvauslaissa. Vahingoista tulee ilmoittaa oppilaan huoltajalle tai tämän muulle lailliselle edustajalle.
Alle 18-vuotias korvaa vain sen määrän, joka on kohtuullinen. Rehtori tekee päätöksen vahingon korvaamisesta.
Mikäli oppilas vahingoittaa toisen oppilaan omaisuutta, selvittää asiaa luokanopettaja tai rehtori kaikkien osapuolten kesken ja on yhteydessä oppilaiden huoltajiin. Huoltajien tehtävänä on sopia korvausasiasta keskenään. Luokanopettaja dokumentoi tapahtuneen Wilman muistioon.
Mikäli oppilas on vahingoittanut koulun kiinteistöä, on rehtori yhteydessä kaupungin kiinteistötoimeen/siivoukseen korvausmäärän määrittämiseksi. Rehtori ilmoittaa asiasta huoltajalle ja informoi luokanopettajaa, joka dokumentoi asian Wilman muistioon.
4. Toimet turvallisuuden takaamiseksi
4.1. Oikeus ottaa esine haltuun
Perusopetuslain mukaan rehtorilla ja koulun opettajalla on yhdessä tai erikseen oikeus koulupäivän aikana ottaa haltuunsa oppilaalta kielletty esine tai aine tai sellainen esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.
Opettajan tai rehtorin haltuun ottama häirintään käytetty esine tai aine tulee luovuttaa oppilaalle oppitunnin tai koulun tilaisuuden päättymisen jälkeen. Jos on todennäköistä, että häirintä oppitunnin jälkeen jatkuu, häirintään käytetty esine tai aine tulee luovuttaa oppilaalle viimeistään työpäivän päättyessä.
Sääntö koskee myös puhelimia ja muita elektronisia laitteita. Jos oppilas häiritsee opetusta tai oppimista puhelimella tai muulla mobiililaitteella, on opettajalla ja rehtorilla oikeus työpäivän aikana ottaa haltuunsa oppilaan puhelin tai muu mobiililaite. Opettaja sopii oppilaan kanssa, milloin ja missä haltuun otettu oppilaan puhelin tai muu mobiililaite palautetaan takaisin koulupäivän päättyessä. Opettaja tekee haltuunotosta Wilmaan tuntimerkinnän epäasiallisesta käyttäytymisestä ja kirjoittaa Huomioita -kohtaan selvennyksen tapahtuneesta.
Mikäli oppilas kieltäytyy säilyttämästä puhelinta järjestyssääntöjen osoittamassa paikassa, tulee tilanteesta merkintä Wilmaan oppitunnin häiritsemisestä.
Edellä tarkoitetut kielletyt esineet ja aineet luovutetaan oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle. Esineet ja aineet tulee kuitenkin luovuttaa poliisille tai muulle laissa säädetylle viranomaiselle, jos oppilaalla, tämän huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla ei lain mukaan ole oikeutta pitää niitä hallussaan.
Ennen luovuttamista esine tai aine tulee säilyttää huolellisesti. Esineiden ja aineiden luovutus tulee järjestää mahdollisimman pian haltuunotosta. Haltuun otetut huumausaineet, ampuma-aseet, aseen osat, patruunat, ammukset ja kaasusumuttimet sekä räjähteet tulee luovuttaa poliisille välittömästi.
Jos huoltaja ei kolmen kuukauden kuluessa haltuunottoa koskevasta ilmoituksesta nouda esinettä tai ainetta, se voidaan todisteellisesti hävittää. Esineiden ja aineiden hävittäminen ja luovuttaminen tulee kirjata.
Dokumentointi kirjataan Wilman tuntimerkintöihin, josta tieto välittyy huoltajalle. Haltuun otettuun tavaraan laitetaan oppilaan nimi, päivämäärä, takavarikoineen opettajan nimi ja tavaraa säilytetään rehtorin huoneessa lukitussa kaapissa.
4.2. Oikeus tarkastaa oppilaan tavarat
Koulun opettajalla ja rehtorilla on työpäivän aikana oikeus tarkastaa oppilaan mukana olevat tavarat, oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystilat ja päällisin puolin hänen vaatteensa, sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta, jos tällaisen esineen tai aineen hallussapito on ilmeistä ja oppilas pyynnöstä huolimatta kieltäytyy niitä luovuttamasta tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole. Oppilaalle tulee ennen tarkastusta ilmoittaa tarkastuksen syy.
Tarkastajan tulee olla oppilaan kanssa samaa sukupuolta. Tarkastuksessa tulee olla läsnä tarkastajan lisäksi toinen täysi-ikäinen koulun henkilökuntaan kuuluva. Oppilaan pyynnöstä tarkastuksessa tulee olla läsnä hänen valitsemansa koulun henkilökuntaan kuuluva henkilö, jos tämä on saapuvilla.
Edellä säädetystä tarkastuksen suorittamistavasta voidaan kuitenkin poiketa, jos se on asian kiireellinen luonne huomioon ottaen turvallisuuden kannalta ehdottoman välttämätöntä.
Säädetyt oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa myös ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun tämän lain tai sen nojalla annettujen säädösten nojalla laaditun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan.
Tarkastuksen tehnyt henkilö dokumentoi tapahtuman Wilman muistioon. Huoltajaa informoidaan mahdollisimman pian.
4.3. Kielletyt ja vaaralliset esineet ja aineet
Kouluun ei saa tuoda eikä työpäivän aikana pitää hallussa sellaista esinettä tai ainetta, jonka hallussapito on laissa kielletty tai jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta taikka joka erityisesti soveltuu omaisuuden vahingoittamiseen, ja jonka hallussapidolle ei ole hyväksyttävää syytä.
Kiellettyjä ja vaarallisia esineitä ja aineita ovat muun muassa alkoholi, tupakkalain tarkoittama tupakka ja muut tupakkatuotteet, kuten sähkötupakka ja nuuska, huumausainelain tarkoittamat huumausaineet, veitset, ampuma-aseet, voimakkaat laserosoittimet sekä vastaavat esineet ja aineet.
5. Tiedottaminen suunnitelmasta henkilökunnalle
Suunnitelma käydään vuosittain pääkohdiltaan läpi henkilökunnan kanssa lukuvuoden alun kokoontumisissa. Lisäksi henkilökunta lukee suunnitelman läpi ja tekee lukemisestaan kirjallisen kuittauksen syyskuun aikana.
6. Tiedottaminen suunnitelmasta oppilaille ja huoltajille
Suunnitelmasta tiedotetaan oppilaita lukuvuoden alussa. Tiedottaminen voi hoitua useampana eri kertana eri henkilöiden toimesta. Suunnitelma julkaistaan Wilmassa ilmoitustaululla koko henkilökunnalle, oppilaille ja huoltajille. Kurinpitosuunnitelma esitellään syksyllä luokkien vanhempainilloissa.
7. Suunnitelman toteutumisen arviointi
Koulun henkilökunta ja oppilaskunnan hallitus arvioivat suunnitelman toimivuutta kolmen vuoden välein. Arviointi tehdään henkilökunnan ja oppilaskunnan kanssa keskustellen sekä mahdollisen kirjallisen kyselyn avulla. Arvioinnin pohjalta suunnitelma päivitetään.
C. NILSBYN KOULUN SUUNNITELMA-/TOIMINTAMALLI KIUSAAMISTILANTEISSA
1. Opastetaan oppilaita, henkilökuntaa ja vanhempia
-Varmistetaan, että eri osapuolet ymmärtävät, mitä kiusaaminen on ja tietävät kuinka menetellään ongelmien ilmaantuessa.
-Oppilaille selvitetään koulun säännöt ja käytänteet. Opastetaan, miten tulee toimia kiusaamistilanteessa.
-Jokainen, joka havaitsee kiusaamista, on velvollinen ilmoittamaan siitä koulun henkilökunnalle.
2. Asiaan tartutaan välittömästi
-Kiusaamisepäily selvitään sen henkilön toimesta, joka on nähnyt tai kuullut ensimmäisenä kiusaamisesta. Esimerkiksi välituntivalvoja hoitaa välitunnilla tapahtuneet tilanteet ja informoi luokanopettajaa tarpeen mukaan.
-Mikäli kyseessä on toistuva kiusaaminen, tapaus ohjataan koulun hyvinvointivastaavalle, joka kokoaa tarvittaessa tiimin asian hoitamiseksi. Lukuvuonna 2023-2024 vastaavana toimii Jarno Järvinen.
3. Tilanne selvitetään mahdollisimman pian koulun käytänteiden mukaan kaikkien osapuolien kanssa.
4. Sovitaan tilanteen hoitamisesta
-Kerrataan tapahtunut, niin että kaikki osapuolet ymmärtävät mistä on kysymys.
-Sovitaan, mitä osapuolet tämän jälkeen tekevät/eivät tee.
-Hyvien tapojen mukainen anteeksipyyntö.
-Voidaan tehdä myös kirjallisia sopimuksia.
-Kiusaajille voidaan langettaa koulun järjestyssääntöjen mukainen rangaistus.
5. Ilmoitetaan asiasta koteihin
-Kerrotaan lyhyesti tapahtunut ja seuraamukset.
-Pyydetään koulun henkilökuntaa ja vanhempia seuraamaan tilannetta.
-Jos kiusaaminen jatkuu, tulee oppilaan tai havainnon tehneen ottaa viipymättä yhteys kiusaamisvastaavaan, luokanopettajaan tai rehtoriin.
6. Seuranta
-Seurantajaksot vaihtelevat viikon kestosta muutamaan viikkoon. Seuranta koskee niin kiusaajia että kiusattua.
-Hyvinvointivastaava, luokanopettaja ja kuraattori käyvät heidän kanssaan tarvittaessa tukikeskusteluja.
7. Osapuolten neuvottelut
-Jos kiusaaminen jatkuu, koulu järjestää neuvottelun, jossa ovat mukana kaikki asianosaiset oppilaat, heidän vanhempansa, luokanopettajat, rehtori ja koulukuraattori (MAR).
8. Viranomais- ja asiantuntija-apu
-Jos kiusaaminen edelleenkin jatkuu, koulu ottaa käyttöön sosiaalitoimen- yms. viranomaisavun.
9. Kirjaaminen
-Kiusaamistapaukset kirjataan. Ne ovat salassa pidettävää materiaalia.
10. Kiusaamis- ja häirintätapausten kartoittaminen kaksi kertaa vuodessa
-Koulu järjestää kiusaamiskyselyn sekä syys- että kevätlukukauden aikana.
11. Muuta huomioitavaa
-Vähäisemmät ja akuutit konfliktitapaukset hoitaa toteaja (koskee koko henkilökuntaa). Asiasta ilmoitetaan luokanopettajalle ja rehtorille.
-Vältetään liioittelua. Lasten leikeissä voi olla ohimeneviä kovempiakin kontakteja ja konflikteja, jotka eivät ole kiusaamista.
Nilsbyn koulun yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma 2023-2024
Nilsbyn koulussa toimivat esikoulu sekä luokat 1 – 6. Luokat toimivat sekaryhminä kaikissa oppiaineissa. Kun oppilaita ei jaeta tyttö- ja poikaryhmiin esimerkiksi liikunnassa tai käsitöissä, puretaan perinteisiä mielikuvia tytöille ja pojille sopivista käsitöistä tai liikuntamuodoista ja liikunnallisuudesta.
Nilsbyn koulussa oppilaat ovat tasa-arvoisia sukupuolesta, uskonnosta, etnisestä taustasta tai vammasta riippumatta.
Koulussamme pyrimme välittämään yhteisöllistä, toiset huomioivaa ja positiivista ilmapiiriä. Tämä luo osaltaan pohjaa tasa-arvoiselle kanssakäymiselle ja mahdollistaa puuttumisen mahdollisesti esiin tuleviin epäkohtiin. Kaikkia oppilaita on ohjeistettu, miten tulee toimia mahdollisissa kiusaamis-, syrjimis- tai väkivaltatilanteissa.
Koulun tasa-arvosuunnitelma perustuu työryhmän opettajien kokemukseen Nilsbyn koulun tasa-arvotilanteesta. Suunnitelma on laadittu 2016 ja sitä on tarkistettu ja päivitetty syksyn 2023 aikana. Henkilökunta voi luokissa käydä koulun tasa- arvotilannetta kartoittavaa tasa-arvokeskustelua. Mikäli selvityksestä nousee esille epäkohtia, laaditaan suunnitelma niiden korjaamiseksi.