Nilsbyn koulun järjestyssäännöt
1. Nilsbyn koulu
Nämä järjestyssäännöt koskevat Nilsbyn koulua, jossa järjestetään perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 opetusta. Opetuksen järjestäjä on Paraisten kaupunki. Järjestyssäännöt on laadittu Opetushallituksen määräysten ja ohjeiden mukaisesti.
2. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Koulussa jokaisella on oikeus tasa-arvoiseen kohteluun, henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen sekä yksityiselämän suojaan (Perusopetuslaki 29 §). Näiden oikeuksien turvaamiseksi koululle on laadittu järjestyssäännöt, joita jokaisen tulee noudattaa.
Järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana koulun alueella ja koulunkäyntiin liittyvissä tilaisuuksissa sekä retkillä ja matkoilla sekä aamu - ja iltapäivätoiminnan aikana. Niissä asioissa, joista ei järjestyssäännöissä erikseen määrätä, noudatetaan Suomen lakia, peruskoulua koskevia säädöksiä ja määräyksiä sekä koulun henkilökunnan erikseen antamia ohjeita.
3. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet
Oikeudet
Jokaisella oppilaalla on oikeus osallistua turvallisesti opetukseen sekä oikeus yhdenvertaiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun, oikeus osallistua koulun toimintaan, kehittämiseen, ilmaista mielipiteensä, oikeus opiskeluhuoltoon, oppimisen tukeen sekä maksuttomaan opiskeluun ja ateriaan, opetukseen osallistumisen edellyttämiin tulkitsemis- ja avustajapalveluihin ja apuvälineisiin, maksuttomaan tapaturman hoitoon sekä edellytysten täyttyessä oikeus koulukuljetukseen ja majoitukseen (Perustuslaki 4, 6, 7, 10 ja 16 §, Perusopetuslaki 31 - 34 § ja 47 §, Oppivelvollisuuslaki 16 §).
Velvollisuudet
Oppilaan tulee osallistua opetukseen, johon hänet on otettu, ellei oppilas ole saanut lupaa poissaoloon (Perusopetuslaki 26 §).
Jokaisella oppilaalla on velvollisuus osallistua lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja tehdä opettajan antamat tehtävät huolellisesti kouluajalla ja kotitehtävät vapaa-ajalla.
Koulussa toimitaan oma ja toisten turvallisuus huomioiden opettajan ja muiden koulun aikuisten ohjeita noudattaen.
Jokainen koulun henkilökunnan jäsen ja oppilas käyttäytyy ystävällisesti, reilusti ja toisia kunnioittavasti kaikkia koulun oppilaita ja koulun henkilökuntaa kohtaan.
Jokainen oppilas ottaa toiset huomioon, käyttää asiallista kieltä ja noudattaa hyviä tapoja sekä antaa muille opiskelu- ja työskentelyrauhan.
Toisia ei saa lyödä, potkia, haukkua tai sanoa ilkeitä asioita toisille. Kaikilla on velvollisuus kunnioittaa toisten fyysistä koskemattomuutta.
Meidän koulussamme kukaan ei kiusaa tai syrji toisia. Jos sinua kiusataan tai huomaat kiusaamista, kerro siitä aikuiselle koulussa, aikuinen voi olla esimerkiksi opettaja, koulunkäynninohjaaja, kouluvalmentaja, kuraattori tai rehtori.
4. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
Hyvä käytös
Koulussa noudatetaan hyviä käytöstapoja, otetaan muut huomioon ja noudatetaan annettuja ohjeita.
Oppilaan tulee pukeutua niin, että hän voi turvallisesti osallistua opetukseen. Opettaja antaa tarkemman ohjeistuksen, miten erilaisiin oppimistilanteisiin sekä välitunneille tulee pukeutua niin, että turvallisuus ja hygieniasyyt sekä sääolosuhteet tulevat huomioiduksi.
Oppitunneille tulee saapua ajoissa.
Kouluun ei suositella tuotavaksi leluja tai muita tavaroita, joita ei tarvita koulupäivän aikana.
Jos kouluun tuo leluja tai urheiluvälineitä, tulee niitä säilyttää repussa tai naulakossa ja niitä voi käyttää opettajan luvalla koulupäivän aikana.
Oleskelu ja liikkuminen koulussa ja koulun ulkopuolella
Koulun sisätiloissa liikutaan kävellen ja muuta koulun väkeä häiritsemättä. Hyviin tapoihin kuuluu ottaa päähineet pois koulun sisätiloissa ollessa.
Oppi - ja välitunneille mennään viivyttelemättä ja ripeästi. Oppilaan tulee viettää välitunnit välituntialueella ja noudattaa välituntivalvojan antamia ohjeita.
Oppilas ei saa poistua koulualueelta koulupäivän aikana ilman opettajan tai muun koulun aikuisen lupaa.
Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
Jokaisen oppilaan tulee pitää hyvää huolta koulun omaisuudesta ja oppimateriaaleista.
Jokainen oppilas huolehtii omalta osaltaan ympäristöstä sekä koulun ja koulun pihan siisteydestä. Koulun omaisuuden likaaminen tai epäjärjestykseen saattaminen ja koulun alueen roskaaminen kiellettyä. Mikäli oppilaat likaavat tai roskaavat, heidän tulee siivota jälkensä. Oppilas on velvollinen puhdistamaan likaamansa tai järjestämään epäjärjestykseen saattamansa koulun omaisuuden (Perusopetuslaki 35 §).
Oppilaiden tulee riisua ulkojalkineet ulkoa sisälle tullessaan. Ulkovaatteet säilytetään oppilaan omassa naulakossa ja ulkojalkineet niille varatuissa kenkätelineissä.
Turvallisuus
Hyvinvointia tai turvallisuutta uhkaavasta asiasta tulee kertoa koulun henkilökunnalle.
Turvallisuussyistä pyörät, potkulaudat, mopot ja muut kulkuvälineet tulee säilyttää niille varatussa paikassa pyöräkatoksessa. Oppilaan tulee siirtyä aamulla koululle saavuttuaan viipymättä koulun välituntialueelle. Koulun alueella ei saa heittää lumipalloja, kiviä, käpyjä tai muita vastaavia asioita.
Koulukyytien aikana oppilaan tulee huomioida muut kyydissä olijat sekä noudattaa kuljettajan ohjeita.
Nilsbyn koulun alueella on kameravalvonta turvallisuuden luomiseksi oppilaille ja koulun ja oppilaiden omaisuuden suojelemiseksi.
Puhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö ja säilyttäminen
Puhelinta tai muuta mobiililaitetta ei saa käyttää oppitunnin aikana lukuun ottamatta niiden käyttöä opettajan luvalla oppimistarkoitukseen taikka rehtorin tai opettajan luvalla henkilökohtaiseen terveydenhoitoon taikka perusopetuslain 31 §:ssä tarkoitettuna apuvälineenä. Kielto koskee myös muuta koulupäivään kuuluvaa aikaa (Perusopetuslaki 29 § ja 31 §).
Oppilas saa käyttää omaa matkapuhelintaan, älykelloaan, kuulokkeitaan tai vastaavaa mobiili- laitettaan
• jos opettaja tai rehtori on antanut käyttöön luvan
• terveydellisistä syistä, kuten diabeteksen hoidossa
• oppilas pyytää luvan opettajalta voidakseen soittaa kotiin esim. sairastuttuaan kesken koulupäivän
• oppilaan huoltaja on pyytänyt opettajalta luvan puhelimen käyttöön koulupäivän aikana välituntien aikana
• koulupäivän aikana järjestettävän opintomatkan tai -retken aikana opettajan ohjeiden mukaan
• soittaakseen yleiseen hätänumeroon 112.
Oppilaan matkapuhelimen tai muun vastaavan mobiililaitteen tulee olla koulupäivän ajan muita häiritsemättömässä tilassa.
Koulupäivän aikana oppilas säilyttää matkapuhelintaan, älykelloaan, kuulokkeitaan tai muita vastaavia laitteitaan koululaukussaan. Oppilaan kannettavaa tietokonetta (Chromebook) käytetään opettajan antamien ohjeiden mukaan oppimistarkoitukseen koulupäivän aikana. Sitä ei viedä kotiin. Chromebook säilytetään opettajan sille osoittamassa paikassa. Puhelinta, muuta mobiililaitetta tai oppilaan kannettavaa tietokonetta ei saa käyttää toisen henkilön kuvaamiseen tai videoimiseen ilman opettajan ja kuvattavan henkilön lupaa.
Päihteet ja vaaralliset esineet
Lailla kiellettyjen, vaarallisten tai omaisuuden vahingoittamiseen tarkoitettujen esineiden tai aineiden tuominen kouluun on kiellettyä (Perusopetuslaki 29 §). Tällaisia ovat alkoholi, tupakka, nuuska, sähkösavukkeet, huumausaineet, terä- ja ampuma-aseet, tulentekovälineet, laserosoittimet. Ampuma-aseet tai niitä muistuttavat esineet ovat kiellettyjä.
Energiajuomat, virvoitusjuomat, makeiset ja muut herkut
Eväitä ja muita mahdollisia herkkuja, purkkaa yms. ja juomia tuodaan kouluun vain opettajan antamien ohjeiden mukaan. Niitä saa syödä ja juoda opettajan luvalla opettajan kertomana aikana ja opettajan osoittamassa paikassa. Energiajuomien tuominen kouluun on kiellettyä.
Kasvatukselliset toimet, kurinpitokeinot, turvaamistoimet ja muut seuraamukset
Erityinen suunnitelma kasvatuskeskustelujen ja kurinpitokeinojen käyttämisestä sisältyy yhtenä osana paikalliseen opetussuunnitelmaan. Kurinpitokeinoiksi luetaan jälki-istunto, kirjallinen varoitus ja määräaikainen erottaminen (Perusopetuslaki 36 §).
Opettajilla ja rehtorilla on oikeus työpäivän tarkastaa oppilaan mukana olevat tavarat, jolla voidaan vaarantaa oppilaan oma tai toisten turvallisuus (Perusopetuslaki 36 e §).
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa opetusta tai oppimista häiritsevät sekä oppilaiden tai opettajan turvallisuutta vaarantavat esineet tarvittaessa haltuunsa (Perusopetuslaki 36 d §).
Suositusten noudattamatta jättämisestä voidaan keskustella oppilaan kanssa ja olla yhteydessä huoltajaan.
Jos oppilas käyttäytyy epäasiallisesti, hänet voidaan määrätä kasvatuskeskusteluun. Mikäli epäasiallinen käyttäytyminen jatkuu keskustelun jälkeen tai se on vakavampaa, voidaan oppilas määrätä jälki-istuntoon. Mikäli tämänkään jälkeen käytös ei muutu tai se on vakavaa, voidaan oppilaalle antaa kirjallinen varoitus. Oppilas voidaan myös erottaa määräaikaisesti, mikäli oppilaan käytös on erittäin vakavaa.
Jos oppilas häiritsee opetusta tai koulun muuta tilaisuutta, hänet voidaan määrätä poistumaan tilasta. Jos häirintä on kohtuutonta tai oppilas uhkaa toisten turvallisuutta, voidaan hänen opetuksensa evätä jäljellä olevan sekä seuraavan työpäivän ajaksi. Kielletty esine tai aine tai sellainen esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista, voidaan ottaa haltuun tai tarkastaa oppilaan tavarat, oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystilat ja päällisin puolin hänen vaatteensa, sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta, jos tällaisen esineen tai aineen hallussa pito on ilmeistä ja oppilas pyynnöstä huolimatta kieltäytyy niitä luovuttamasta tai ei luotettavasti osoita, ettei hänen hallussaan niitä ole.
Kotitehtävien laiminlyönnistä voi seurata tehtävien teettäminen koulupäivän jälkeen.
5. Järjestyssääntöjen seuranta ja tarkistaminen
Nämä järjestyssäännöt on laadittu yhdessä koko koulun henkilöstön, oppilaiden ja huoltajien kanssa. Koko koulun henkilöstö ja oppilaat sitoutuvat noudattamaan näitä järjestyssääntöjä ja edistämään yhdessä turvallista ja viihtyisää koulupäivää. Huoltajat tukevat koulun oppilaiden koulun järjestyssääntöjen noudattamista ja turvallista ja viihtyisää koulupäivää.
Oppilaille tiedotetaan järjestyssäännöistä kouluvuoden alkaessa. Huoltajille tiedotetaan järjestyssäännöistä koulun vanhempainilloissa ja Wilman kautta.
Järjestyssääntöjä päivitetään tarvittaessa. Kun järjestyssääntöihin tehdään muutoksia, oppilaat, huoltajat ja koulun henkilökunta otetaan siihen osallisiksi.
Koulukohtaiset järjestyssäännöt hyväksyy sivistyslautakunnan suomenkielinen jaosto. Nämä järjestyssäännöt ovat voimassa 6. 8.2025 alkaen. Järjestyssäännöt ovat nähtävissä koulun kotisivuilla sekä ilmoitustaululla.
C. NILSBYN KOULUN SUUNNITELMA-/TOIMINTAMALLI KIUSAAMISTILANTEISSA
1. Opastetaan oppilaita, henkilökuntaa ja vanhempia
-Varmistetaan, että eri osapuolet ymmärtävät, mitä kiusaaminen on ja tietävät kuinka menetellään ongelmien ilmaantuessa.
-Oppilaille selvitetään koulun säännöt ja käytänteet. Opastetaan, miten tulee toimia kiusaamistilanteessa.
-Jokainen, joka havaitsee kiusaamista, on velvollinen ilmoittamaan siitä koulun henkilökunnalle.
2. Asiaan tartutaan välittömästi
-Kiusaamisepäily selvitään sen henkilön toimesta, joka on nähnyt tai kuullut ensimmäisenä kiusaamisesta. Esimerkiksi välituntivalvoja hoitaa välitunnilla tapahtuneet tilanteet ja informoi luokanopettajaa tarpeen mukaan.
-Mikäli kyseessä on toistuva kiusaaminen, tapaus ohjataan koulun hyvinvointivastaavalle, joka kokoaa tarvittaessa tiimin asian hoitamiseksi. Lukuvuonna 2023-2024 vastaavana toimii Jarno Järvinen.
3. Tilanne selvitetään mahdollisimman pian koulun käytänteiden mukaan kaikkien osapuolien kanssa.
4. Sovitaan tilanteen hoitamisesta
-Kerrataan tapahtunut, niin että kaikki osapuolet ymmärtävät mistä on kysymys.
-Sovitaan, mitä osapuolet tämän jälkeen tekevät/eivät tee.
-Hyvien tapojen mukainen anteeksipyyntö.
-Voidaan tehdä myös kirjallisia sopimuksia.
-Kiusaajille voidaan langettaa koulun järjestyssääntöjen mukainen rangaistus.
5. Ilmoitetaan asiasta koteihin
-Kerrotaan lyhyesti tapahtunut ja seuraamukset.
-Pyydetään koulun henkilökuntaa ja vanhempia seuraamaan tilannetta.
-Jos kiusaaminen jatkuu, tulee oppilaan tai havainnon tehneen ottaa viipymättä yhteys kiusaamisvastaavaan, luokanopettajaan tai rehtoriin.
6. Seuranta
-Seurantajaksot vaihtelevat viikon kestosta muutamaan viikkoon. Seuranta koskee niin kiusaajia että kiusattua.
-Hyvinvointivastaava, luokanopettaja ja kuraattori käyvät heidän kanssaan tarvittaessa tukikeskusteluja.
7. Osapuolten neuvottelut
-Jos kiusaaminen jatkuu, koulu järjestää neuvottelun, jossa ovat mukana kaikki asianosaiset oppilaat, heidän vanhempansa, luokanopettajat, rehtori ja koulukuraattori (MAR).
8. Viranomais- ja asiantuntija-apu
-Jos kiusaaminen edelleenkin jatkuu, koulu ottaa käyttöön sosiaalitoimen- yms. viranomaisavun.
9. Kirjaaminen
-Kiusaamistapaukset kirjataan. Ne ovat salassa pidettävää materiaalia.
10. Kiusaamis- ja häirintätapausten kartoittaminen kaksi kertaa vuodessa
-Koulu järjestää kiusaamiskyselyn sekä syys- että kevätlukukauden aikana.
11. Muuta huomioitavaa
-Vähäisemmät ja akuutit konfliktitapaukset hoitaa toteaja (koskee koko henkilökuntaa). Asiasta ilmoitetaan luokanopettajalle ja rehtorille.
-Vältetään liioittelua. Lasten leikeissä voi olla ohimeneviä kovempiakin kontakteja ja konflikteja, jotka eivät ole kiusaamista.
Nilsbyn koulun yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma 2023-2024
Nilsbyn koulussa toimivat esikoulu sekä luokat 1 – 6. Luokat toimivat sekaryhminä kaikissa oppiaineissa. Kun oppilaita ei jaeta tyttö- ja poikaryhmiin esimerkiksi liikunnassa tai käsitöissä, puretaan perinteisiä mielikuvia tytöille ja pojille sopivista käsitöistä tai liikuntamuodoista ja liikunnallisuudesta.
Nilsbyn koulussa oppilaat ovat tasa-arvoisia sukupuolesta, uskonnosta, etnisestä taustasta tai vammasta riippumatta.
Koulussamme pyrimme välittämään yhteisöllistä, toiset huomioivaa ja positiivista ilmapiiriä. Tämä luo osaltaan pohjaa tasa-arvoiselle kanssakäymiselle ja mahdollistaa puuttumisen mahdollisesti esiin tuleviin epäkohtiin. Kaikkia oppilaita on ohjeistettu, miten tulee toimia mahdollisissa kiusaamis-, syrjimis- tai väkivaltatilanteissa.
Koulun tasa-arvosuunnitelma perustuu työryhmän opettajien kokemukseen Nilsbyn koulun tasa-arvotilanteesta. Suunnitelma on laadittu 2016 ja sitä on tarkistettu ja päivitetty syksyn 2023 aikana. Henkilökunta voi luokissa käydä koulun tasa- arvotilannetta kartoittavaa tasa-arvokeskustelua. Mikäli selvityksestä nousee esille epäkohtia, laaditaan suunnitelma niiden korjaamiseksi.