Täältä löytyy kolmannen ja neljännen luokan asioita lukuvuonna 2025 - 2026.
Keskiviikkona on ohjelmointikoulutus neljännen luokan oppilaille ensimmäisellä ja toisella oppitunnilla.
Viikko 37
ma 8.9.
AI: Lukuläksy monisteelta
MA: Moniste
YM: Oppikirjan sivulta 15 tehtävät 2 ja 3 vihkoon
ti 9.9.
MA: moniste
EN 4. lk: Sivulta 27 harjoituskirjasta tehtävä 4
EN 3. lk: Jarnon tunnilta ei tullut tänään läksyä.
ke 10.9.
AI: moniste (lukuläksy)
MU:
to 11.9.
EN 3. lk:
EN 4. lk:
MA:
HI 4. lk:
pe 12.9.
AI:
Viikko 36
ma 1.9.
MA: Mökki 10
YM: Opettele tunnistamaan kasvit kuvien perusteella. Kirjoita loput kasvit vihkoosi, jos joitakin jäi vielä kirjoittamatta (s. 10 - 11).
ti 2.9.
MA: Mökki 11
EN 4. lk: Kirjoita ja opettele kuvasanaston (START) sanat sekä vuoropuhelun (SPEAK) tekstit sivuilta 16 ja 17 tekstikirjasta.
ke 3.9.
YM: Opettele tunnistamaan eläimet kuvien perusteella.
to 4.9.
MA 3. lk: mökki 12
SUK 3. lk. ja 4. lk. Lukuläksy (Lukupassissa pitäisi olla viikko 36, mutta siihen tuli merkittyä viikko 37)
HI 4. lk: Lue kappaleen (Tutkimusmatka menneeseen) tekstiä Maan kätköistä museon vitriiniin -väliotsikkoon asti.
pe 5.9.
MA 3. lk: mökki 13
MA 4. lk: mökki 12
SUK 3. lk: lukuläksy s. 19 + tietotekstin kirjoittaminen vihkoon, jos se jäi kesken
SUK 4. lk: lukuläksy s. 19 + harmaanorpan ja itämerennorpan vertailu, jos se jäi kesken
KOKEITA:
Matematiikan koe 11.9. ja 12.9.
3. lk: Yhteen- ja vähennyslaskua luvuilla 0-1000 (s. 4-59)
4. lk: Yhteen- ja vähennyslaskua (s. 4-55)
Aloitamme perustehtävillä ja soveltavilla tehtävillä. Jatkamme koetta perjantaina ja teemme silloin kokeen päässälaskut.
Monialaiset oppimiskokonaisuudet: Lukutaito (yhteinen) sekä Luonnon monimuotoisuus ja lähiluonto
Painopistealueet: Oppimisen tuki (kouluun kiinnittyminen, ravinto, uni)
Automaattinen poissaoloihin liittyvä ilmoitus
Poissaoloanomukset
Oppilashuolto
Kiusaamisen vastainen suunnitelma - hyvinvointikyselyt
Kielipolku
Liikuntamatkojen ajankohdat voivat vielä myös muuttua.
Tässä kuitenkin nyt syksyn 2025 liikuntamatkoja:
Uinnit: 3. lk lähtee uimaan 30.9. sekä 2.12.
Uintikertojen ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Mukaan tarvitaan uimapuku, pyyhe, laudeliina ja mahdolliset peseytymisvälineet.
Pitkät hiukset on hyvä laittaa hiuslenkillä kiinni.
PIF-Center 3. lk ja 4.lk: 17.9. sekä 22.10.
Mukaan tarvitaan sisäliikuntavaatteet, sisätossut tai -kengät, juomapullo, pyyhe ja hiuslenkki, jos on pitkät hiukset. Isot korvakorut ja kaulakorut on syytä jättää kotiin.
Vesipullon voi ottaa kouluun mukaan, mutta se tulee säilyttää niin, ettei se ole kosketuksissa toisten oppilaiden vesipullojen kanssa.
Hiihto
Mukaan tarvitaan sukset, sauvat, monot ja sopiva hiihtoasu. Voi olla hyvä ottaa mukaan jotakin lämmintä vaatetta, jonka voi laittaa päälle hiihdon päätyttyä. Pientä evästä saa ottaa mukaan. Kannattaa testata ovatko hiihtovarusteet sopivan kokoiset oppilaalle.
Jäähalli 3. lk ja 4.lk: 11.12.
Kannattaa tarkastaa luistinten kunto ja sopivuus. Jäähallilla kannattaa suosia kerrospukeutumista, jotta pystyy lisäämään tai vähentämään vaatetta tarvittaessa. Hanskat tai kintaat on tärkeää laittaa käteen luistellessa. Kypärä pitää olla päässä luistellessa! Peleissä emme käytä kiekkoa vaan palloa.
Muskelipaja 4. lk: 4.9. sekä 20.11.
Mukaan tulee ottaa liikunta-asu ja sisätossut (mikäli sellaiset on). Myös juomapullo kannattaa ottaa mukaan.
to = tukiopetus
Tukiopetuksesta järjestetään kyydityksiin kuuluvalle oppilaalle kyyti kotiin. Tukiopetuksesta sovitaan erikseen.
Kyytimuutokset pyritään sopimaan ja ilmoittamaan koululta hyvissä ajoin koulutoimistoon. Oppilaat eivät voi itse tehdä kyytimuutoksia!
Koulukirjoja on käsiteltävä huolellisesti ja hyvin. Osa kirjoista on kierrätettäviä.
Koulun tontilla saattaa syksyisin ja keväisin olla punkkeja ja joskus käärmeitä. Toivoisin, että kotona pitäisitte punkkitarkastuksia tarpeen vaatiessa, jotta punkit eivät pääsisi tuottamaan ikävyyksiä.
Kukkula ei kuulu välituntialueeseen eikä lähimetsät.
Oppilaiden kannattaa huomioida, että eskarilaisilla on hieman erilainen välituntialue kuin koululaisilla.
Talviaikaan ei kiipeilytelineillä kiipeillä. Talviaikaan on suositeltavaa, että oppilaalla on koulussa vara-asusteita tarpeen mukaan. Talvella koulun jäälle mennään vain kypärä päässä.
Lukuvuonna 2025 - 2026 käytyjä sääntöjä:
Kuuntelemme aikuista - aina! Kuuntele myös muita.
Annamme kaikkien puhua ja pyydämme puheenvuoron viittaamalla. (Liittyykö asiasi aiheeseen?)
Emme haaluile ympäri luokassa.
Annamme kavereille työrauhan.
Siivoamme jälkemme.
Teemme parhaamme.
Nilsbyn koulu
Parainen
Kodin ja koulun yhteistyösuunnitelma 2025 - 2026
3. - 4. lk.
1. Luokan työskentelyn keskeiset tavoitteet
hyvät käytöstavat (kiitos, ole hyvä, anteeksi)
työrauha (oman vuoron odottaminen, työrauhan antaminen itselle ja muille)
sinnikkyys (työn aloittaminen, pitkäjänteisyyden kehittäminen ja työn loppuunsaattaminen)
omatoimisuus tunnilla (työn aloittaminen, yritteliäisyys, avun pyytäminen tarvittaessa, läksyjen merkitseminen)
yhteistyö, ystävällisyys ja turvallisuus - hyvän yhteishengen ylläpitäminen
joustavuus; muutoksiin sopeutuminen
perustiedot ja -taidot
2. Luokan keskeiset käytänteet
- ruokailu alkaen noin klo 10.45
- poissaolojen ilmoittaminen WILMA:n välityksellä viimeistään ensimmäisen oppitunnin alettua
- viikkosuunnitelman mukainen työskentely
- läksyistä huolehtiminen
- läksyjä kannattaa tiedustella ensisijaisesti kaverilta, koska hänellä on läksykirjat mukanaan kotona
- opettajalta voi kysyä WILMA:n kautta läksyt ja tuntitehtävät mikäli oppilas on ollut poissa tai tulee olemaan pois koulusta. (Myös tukiopetusta on mahdollisuus saada tarvittaessa.)
- oppilas merkitsee selkeästi läksynsä, mutta opettajat ilmoittavat läksyjä myös luokan kotisivulla sekä läksyt laitetaan taululle päivittäin
- unohdukset ja palautteet ilmoitetaan WILMA:n välityksellä kotiin - (ei pieniä unohduksia)
- positiivisen palautteen anto tapahtuu usein välittömästi oppilaalle
- viikkosuunnitelma saattaa sisältää tietoa myös menneen viikon tapahtumista sekä huomioita menneestä viikosta
- tukiopetuksesta sovitaan tarpeen mukaan
3. Kuinka viestintä hoidetaan? (opettaja- koti)
- syksyllä luokan yhteinen vanhempainilta 4.9.2025 klo 17.30 - 19.00
- sähköinen viikkosuunnitelma lähetetään Wilman kautta koteihin
- myös koulun kännykkään tai opettajan kännykkään voivat huoltajat jättää viestin, mutta WILMA on parempi viestinnän väline
- voimme sopia tarvittaessa tapaamisajan
- oppilaalla kännykkä saa olla SULJETTUNA (tai täysin äänettömänä) repussa koulupäivän ajan kodin vastuulla; koulutöihin emme tarvitse kännykkää
- wilman välityksellä: poissaoloilmoitukset, tuntimerkinnät, pikaviestit ja loma-anomukset
(opettaja voi myöntää 1 - 3 päivää ja rehtori tästä eteenpäin)
Poissaoloihin puuttumisen malli; automaattinen ilmoitus huotajille, jos poissaolotuntimäätä ylittää x-tuntimäärän / 3-4 kk
- mikäli wilma -viestinä on positiivinen tai negatiivinen palaute, mutta ei tarkempia selityksiä, niin oppilaan tehtävänä on kertoa tarkemmin mistä on kyse
4. Arviointi
- oppiaineiden arviointi:
a. tuntityöskentely
b. AI: sanelut, kirjalliset tuotokset, testit, kokeet, suullinen ilmaisu
c. MA: jaksojen päätteeksi summatiiviset kokeet, kertotaulutestit, tuntityöskentely
d. EN: suullinen ilmaisu, tuntiaktiivisuus, kokeet, sanakokeet
e. RU: suullinen ilmaisu, tuntiaktiivisuus, kokeet, sanakokeet
f. YM (sekä HI 4. lk.) : tuntiaktiivisuus, vihkotyöskentely, kokeet
g. taito- ja taideaineet: osallistuminen, aktiivisuus, taidot, ohjeiden noudattaminen, töiden loppuunsaattaminen
- työskentelytaidot
- jatkuva sanallinen palaute
- itsearviointi
5. Muuta
- kouluviihtyvyys
- hyvinvointikyselyt (väh. 2 kert. luvuvuodessa)
- puhelimen käyttäminen kouluaikana
- oppikirjoista huolehtiminen
- välitunnit ja ruokailu
- oppilaskuntatoiminta
- Suomen mallin kerhot
- Koti ja koulu -yhdistys
- taksikyydit koteihin
- huoltajien oma yhteystietolista
- yrittäjyys... yritysten esittely?
- varainkeruu (Vappukioski 4. lk.)
- vielä muuta?
- Painopistealueena lukuvuonna 2025-2026: Oppimisen tuki (kaupungin yhteinen)
- Lukuvuoden 2025–2026 monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK): Lukutaito sekä Luonnon monimuotoisuus ja lähiluonto
- Kielipolkuyhteistyö Kirjalan koulun kanssa jatkuu
- Yrittäjyyskasvatus: koulupolku ja oman koulun kehittäminen (4. lk.)
Oikein mukavaa syyslukukauden alkua koteihin!
Toivottavasti teillä on ollut mukava ja rentouttava kesä!
Koulutyö Nilsbyn koululla alkaa oppilaiden osalta maanantaina 11.8. klo 8.30. Alkajaisiksi kokoonnumme tuttuun tapaan koulun laatoitukselle luokittain ja sitten siirrymme omaan luokkaamme. Maanantain ensimmäisillä tunneilla käymme läpi koulun käytänteitä sekä kuulemme ehkä kesäkuulumisia ja kahdella viimeisellä tunnilla aloitamme jo työskentelyä liittyen käsitöihin.
Jarno laittoikin jo koteihin viestiä henkilökunnastamme tänä lukuvuonna. Jarno opettaa luokallemme kovia käsitöitä ja minä pehmeitä. Kolmannen luokan oppilaat aloittavat kovista käsitöistä ja neljännen luokan oppilaat pehmeistä. Jarno opettaa myös maanantaisin liikuntaa koko luokalle ja tiistaisin sekä keskiviikkoisin ruotsia neljännen luokan oppilaille. Jarno toimii myös muutamilla tunneilla resurssiopettajana esim. englannin, matematiikan, äidinkielen ja liikunnan tunneilla, jotka näkyvät lukujärjestyspohjalla.
Erityis - ja resurssiopettajana toimii Riikka Railoma ja koulunkäynninohjaajina Noora Aittala, Heidi Skärström sekä Sini Järvinen.
Oppilaan on tänäkin vuonna mahdollista saada tukiopetusta, joten mikäli tarvetta ilmenee, sovimme tukiopetuksen ajankohdasta tarkemmin.
Kouluvalmentaja ”Koulu-Lauri” vierailee koulullamme keskiviikkoisin tai perjantaisin ja Mika-koulukuraattori torstaisin.
VIIKKOTIEDOTE - Viikkotiedote lähtee koteihin kerran viikossa.
VIESTIKANSIO - Viestikansio kulkee paperiviestejä sekä oppilaan tekemiä kokeita ja testejä.
VIESTINTÄ - Viestintä hoituu näppärästi Wilman kautta eli ottakaa rohkeasti yhteyttä, jos jokin asia askarruttaa. Koululle saa tulla myös juttelemaan.
VANHEMPAINILTA - Vanhempainillan ajankohdasta tulee myöhemmin tarkempaa tietoa.
POISSAOLOT - Mikäli oppilas joutuu olemaan poissa koulusta, tulee asiasta ilmoittaa koululle viimeistään koulun alkamiseen mennessa ja mielellään Wilman kautta. Wilman kautta voi ilmoittaa suoraan poissaolotuntien määrän sekä poissaolon syyn.
TYÖVÄLINEET JA OPPIKIRJAT - Koulusta saatuja työvälineitä tulee käsitellä huolellisesti. Kirjoihin ja vihkoihin merkitään oppilaan nimi.
LÄKSYT - Pyrimme siihen, että oppilas itse oppii merkitsemään läksynsä. Läksyjä merkitään tarralapuilla ja myös esim. rastilla ja päivämäärällä.
LIIKUNTAVARUSTEET – Liikuntavarusteet on hyvä pakata valmiiksi jo edellisenä päivänä, kun seuraavana päivänä on liikuntaan. Liikuntavaatteet ym. on hyvä nimikoida.
KÄNNYKÄT - Kännykät pysyvät repussa koulupäivän ajan, kuten meillä aiemminkin on ollut tapana ellei muuta sovita. Poikkeuksellisesti kännykän käyttöön saatetaan antaa lupa mikäli sitä käytetään oppimistarkoitukseen, siihen on tarve esim. liittyen sairauteen tai siihen, että huoltajaan tulee saada yhteys.
MUUTA - Kouluun voi tuoda pulpettikirjan. Tänäkin vuonna pidämme lukutunteja, jolloin luemme osan tuntia. Jatkamme myös Näppistaiturilla näppäintaitojen harjoittelua ja jatkamme Qridin käyttöä.
Koulukuvaus on torstaina 14.8. Oppilaan ilmoittaminen kuvaukseen tapahtuu tämän linkin kautta https://skk.kuvatilaus.fi/ZK8H2Q9 tai kopioimalla linkki netin selaimeen. Jos nettiä ei ole käytössä, kuvaukseen voi ilmoittautua soittamalla Suomen Koulukuvauksen asiakaspalveluun 020 7530 322. Viimeinen ilmoittautumispäivä on tiistaina 12.8. Viime vuoden tapaan kaverikuvia ei oteta.
Tervetuloa jälleen kouluun!
Terveisin Anna Leena Harhala
Voitte ottaa yhteyttä minuun ja muihinkin opettajiin WILMA:n kautta.
Koululle saa myös soittaa, mutta meitä voi olla vaikeaa tavoittaa
kesken päivän, koska olemme oppitunneilla.
Opettajilla on käytössään myös työkännyköitä työpäivän aikana.
Numeroni on 040 - 4885886.
Muista olla ystävällinen. Ethän puhu kenellekään rumasti.
Älä arvostele toisia tai heidän töitään.
Muista arvostaa toisia. Älä komenna ketään vaan keskustele asioista.
Älä töni, tuupi tai muuten häiritse toisia. Älä kiusaa tai hauku.
Ethän puhu toisista "selän takana".
Ketään ei jätetä ulkopuolelle.
Odota vuoroasi.
Viittaa, kun haluat puheenvuoron.
Siivoa jälkesi. Muista tämä erityisesti kuvataiteen tunnin loputtua.