Anna Leenan luokka


12.10.2020

Äidinkieli: Lukuläksy (Kettu: tietotekstiä tai uutista)

Matematiikka: Ei varsinaista läksyä. (Kertotauluja 2,3,5 ja 10 kannattaa harjoitella kotona.)


19.10.

Matematiikka:

Neljän kertotaulun opettelu perjantaihin mennessä.

Mökki 25


Äidinkieli:

LK-vihkoon tehtiin sarjakuvaa kirjan tekstin perusteella kolmella tai neljällä kuvalla.

Mikäli tämä jäi kesken sitä piti jatkaa kotona. Esim. värittäminen jäi osalla kotitehtäväksi.

20.10.

Huomenna menemme PIF-Centeriin. Mukaan tarvitaan liikunta-asu, pyyhe ja esim. juomapullo ja sisätossut sekä hiuslenkki, jos on pitkät hiukset.

Läksyksi tältä päivältä tulee harjoitella edelleen kertotaulua ja varsinaisesti neljän kertotaulua.


21.10.

Ympäristöoppi:

Lue kotona Pihakartta-kappale ja piirrä vihkoosi pihakartan karttamerkkejä (s. 26-27), jos ne jäi sinulta vielä kesken.


22.10.

Matematiikka:

mökki 26




Kopio: Lukujärjestys 4.lk


Muuta

21.10 PIF-Center/ Mukaan tarvitaan sisäliikuntavaatteet, sisätossut tai -kengät, juomapullo, pyyhe ja hiuslenkki, jos on pitkät hiukset. Isot korvakorut ja kaulakorut on syytä jättää kotiin.

Vesipullon voi ottaa kouluun mukaan, mutta se tulee säilyttää niin, ettei se ole kosketuksissa toisten oppilaiden vesipullojen kanssa.

to = tukiopetus

Tukiopetuksesta järjestetään kyydityksiin kuuluvalle oppilaalle kyyti kotiin. Tukiopetuksesta sovitaan erikseen. Tukiopetuksen mahdollinen ajankohta sovitaan erikseen. Kyytimuutokset pyritään sopimaan ja ilmoittamaan koululta hyvissä ajoin koulutoimistoon. Oppilaat eivät voi itse tehdä kyytimuutoksia!

Koulukirjoja on käsiteltävä huolellisesti ja hyvin. Osa kirjoista on kierrätettäviä. Kirjoissa on tänä vuonna oppilaalla koodikirjain.

Koulun tontilla saattaa syksyisin ja keväisin olla punkkeja ja joskus käärmeitä. Toivoisin, että kotona pitäisitte punkkitarkastuksia tarpeen vaatiessa, jotta punkit eivät pääsisi tuottamaan ikävyyksiä.

Kukkula ei kuulu välituntialueeseen eikä lähimetsät.

Oppilaiden kannattaa huomioida, että eskarilaisilla on hieman erilainen välituntialue kuin koululaisilla.

Talviaikaan ei kiipeilytelineillä kiipeillä. Talviaikaan on suositeltavaa, että oppilaalla on koulussa vara-asusteita tarpeen mukaan. Talvella koulun jäälle mennään vain kypärä päässä.

Välituntisin oppilailla on tietyt välituntialueet, joissa ollaan tietyillä välitunneilla.

Toimintaohjeita

1. KIITÄ

2. KUUNTELE

3. KUNNIOITA

4. VIITTAA

5. ODOTA VUOROA

6. ETHÄN PUHU MUIDEN PUHEEN PÄÄLLE

7. KESKITY

8. OLETHAN YSTÄVÄLLINEN

9. OLETHAN AVULIAS KAIKILLE

Yhteistyösuunnitelma

Nilsbyn koulu

Parainen

Kodin ja koulun yhteistyösuunnitelma 2020-2021 TOINEN LUOKKA

1. Luokan työskentelyn keskeiset tavoitteet

  • hyvät käytöstavat

  • työrauha

  • turvallisuus

  • sinnikkyys

  • omatoimisuus tunnilla

  • yhteistyö

  • ystävällisyys

  • joustavuus

  • perustiedot ja -taidot

2. Luokan keskeiset käytänteet

- ruokailu alkaen klo 10.40

- poissaolojen ilmoittaminen WILMA:n välityksellä viimeistään ensimmäisen oppitunnin alettua

- läksyjä kannattaa tiedustella ensisijaisesti kaverilta, koska hänellä on läksykirjat mukanaan kotona

- opettajalta voi kysyä WILMA:n kautta läksyt ja tuntitehtävät mikäli oppilas on ollut poissa tai tulee olemaan pois koulusta. (Myös tukiopetusta on mahdollisuus saada tarvittaessa.)

- oppilas merkitsee selkeästi läksynsä... (Alussa koulunkäynnin ohjaaja tai opettaja merkitsee läksyn.)

- unohdukset ilmoitetaan tavallisesti WILMA:n välityksellä kotiin - (ei pieniä unohduksia)

- tukiopetuksesta sovitaan tarpeen mukaan

3. Kuinka viestintä hoidetaan? (opettaja- koti)

- syksyllä luokan yhteinen vanhempainilta

- sähköinen viikkosuunnitelma lähetetään wilma:n kautta koteihin

- myös koulun kännykkään tai opettajan kännykkään voivat huoltajat jättää viestin

- voimme sopia tarvittaessa tapaamisajan

- oppilaalla kännykkä saa olla SULJETTUNA (tai täysin äänettömänä) repussa koulupäivän ajan kodin vastuulla

- suurin osa viesteistä kulkee WILMA:n välityksellä

- mikäli wilma -viestinä on positiivinen tai negatiivinen palaute, mutta ei tarkempia selityksiä, niin oppilaan tehtävänä on kertoa tarkemmin mistä on kyse

- laaja oppimiskeskustelu (oppilas,huoltaja/huoltajat ja opettaja) syyslukukauden lopussa tai kevätlukukauden alussa

4. Muuta

- kannustava ja positiivinen ilmapiiri

- lukemis- ja liikuntaharrastusten tukeminen (Lukulaukku, kerhot ja kirjasto)

- kielten opiskelu... englanti syksyllä 2 tuntia ja keväällä 1


Yhteydenpito

Voitte ottaa yhteyttä minuun ja muihinkin opettajiin WILMA:n kautta.


Koululle saa myös soittaa, mutta meitä voi olla vaikeaa tavoittaa

kesken päivän, koska olemme oppitunneilla.


Opettajilla on käytössään myös työkännyköitä työpäivän aikana.

Numeroni on 040 - 4885886.




Mukavaa koulun alkua tokaluokan oppilaiden koteihin! 17.8.2020

Koulutyö pyörähti jälleen tänään käyntiin. Oli tosi mukavaa aloittaa koulutyötä ja oppilaat osallistuivat reippaasti jo heti ensimmäisillä tunneilla. Saimme siis hyvän “startin” koulutyöhön. Maanantai ja tiistai ovatkin nyt viiden tunnin mittaisia ja loppuviikon päivät tunnin lyhyempiä.

Koulunkäynninohjaajana tänä vuonna meidän luokassamme toimii Tanja Halonen. Tiistain äidinkielen ja torstain matematiikan ja äidinkielen tunneilla voimme hyödyntää myös erityisopettajamme Riikka Railoman palveluita. Liikuntaa toisella luokalle opettaa tänä vuonna yhden tunnin Merika Tuononen (tiistai) ja toisen tunnin minä (torstai). Musiikkia tiistaisin opettaa Minna Kuvaja.

VIESTIKANSIO, VIIKKOTIEDOTE JA LÄKSYT - Oppilaiden tulisi kuljettaa viestikansioita jälleen repuissa. Osalla ei tänään kansiota ollut, joten viestit lähtivät koteihin ilman kansiota. Oppilaiden tulee palauttaa keväällä saamansa todistukset takaisin koululle huoltajan allekirjoittamina.

WILMA - Tarkastattehan, että WILMA:n kautta viestintä toimii. Minulle saa myös soittaa, mutta WILMA:n kautta viestintä onnistuu ehkä näppärimmin. Koululle saa tietysti myös tulla juttelemaan, jos jokin asia askarruttaa, mutta tästä tulee etukäteen sopia. Pyrimme välttämään vierailuja Korona-tilanteen takia.

POISSAOLOT - Mikäli oppilas joutuu olemaan poissa koulusta, tulee asiasta ilmoittaa koululle viimeistään koulun alkamiseen mennessä ja mielellään WILMA:n kautta. Sinne voi suoraan merkitä tuntimäärän sekä poissaolon syyn. Jos oppilasta ei näy 1. tunnin aikana, pyrimme selvittämään tilannetta ottamalla yhteyttä kotiin.

TYÖVÄLINEET JA OPPIKIRJAT- Koulussa jaamme oppilaille työvälineitä, joita tulee käsitellä huolellisesti. Oppilaat saavat mm. lyijykynän, pyyhekumin, puuvärejä, vahaliituja ja sakset. Yksivuotisia kirjoja ei tarvitse päällystää eli näin pyrimme vähentämään muovin käyttöä. Kaikissa oppilaan kirjoissa on nyt kirjainkoodi takakannessa, josta oppilas voi tunnistaa kirjan omakseen. Oppilaan tulee huolehtia erityisen hyvin omista välineistään ja hänelle annetuista kirjoista.

LUKUJÄRJESTYS - Lukujärjestykseen saattaa vielä tulla muutoksia. Lukujärjestys on tänään lähtenyt kotiin oppilaan mukana.

KOTITEHTÄVÄT - Kotitehtävät merkitään kirjoihin tarralapulla tai ehkä toisinaan myös muulla merkinnällä. Repussa säilytetään vain läksykirjoja ja muut kirjat voivat olla koulussa pulpetissa.

LIIKUNTAVARUSTEET - Liikuntavarusteet kannattaa hyvissä ajoin pakata valmiiksi seuraavaa päivää varten. Liikuntaa on tiistaisin ja torstaisin. Oppilailla tulee olla lenkkarit ja liikkumiseen soveltuvat vaatteet. Myös oman vesipullon oppilas voi ottaa mukaan ainakin kuumina päivinä. Tällöin tulee tarkkaan huolehtia, että pullot eivät ole vieri vieressä, vaan jokainen huolehtii juuri omasta vesipullostaan.

PULPETTIKIRJA - Kouluun voi tuoda mukanaan jonkin kivan kirjan pulpettikirjaksi, jota voi lukea vaikka ruokailusta palattaessa mikäli kaikki eivät ole vielä lopettaneet ruokailua.

NIMIKOINTI - Nimikoittehan kaikki lapsen vaatteet, kengät ym. Tässä yhteydessä haluan muistuttaa, että naulakot tulee joka päivä iltapäivisin jättää tyhjiksi.

Koulukuvaus on syyskuun aikana.

Vanhempainillan ajankohdasta tulee vielä tietoa myöhemmin.

Kesäisin yhteistyöterveisin, Anna Leena ja Tanja H. .